3 lutego 2022

Metoda Montessori na cztery pory roku

 


Dzisiaj chciałabym Wam przedstawić książkę Brigitte Ekert pod tytułem „Metoda Montessori na cztery pory roku”. Książka została wydana nakładem wydawnictwa RM. Jest to wydanie trzecie.

Książka ta jest skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym, czyli od 3 do 6 lat. Powiedziałabym też, że nie tyle dla dzieci, ile dla rodziców tychże dzieci, bo książka zawiera około 70 ćwiczeń zgodnych z zasadami pedagogiki Marii Montessori na cztery pory roku, przez które rodzic, nauczyciel bądź opiekun będzie prowadził.

 

Które z zadań przykuły najbardziej moją uwagę?

Jesień:

- ślimak – stworzenie ślimaka za pomocą modeliny, muszli oraz goździków;

- odbitki – przygotowywanie odbitek liści lub zrobienie zielnika sensorycznego z liśćmi.

 

Zima:

- posługiwanie się nożyczkami – ćwiczenia pomagające osiągnięcie zręczności i precyzji ruchów do robienia wycinanek;

- bożonarodzeniowa zakładka – świetny pomysł na stworzenie pięknej świątecznej zakładki do książek – może to być super pomysł na prezent.

 

Wiosna:

- gdy temperowanie kredki staje się sztuką – niesamowity sposób na zrobienie pawia ze strużyn z różnorodnych kredek;

- jeden znak migowy dla jednego słowa – myślę, że dzieci będą zafascynowane językiem migowym.

 

Lato:

- pachnący ogród – ćwiczenie polegające na rozpoznawaniu ziół;

- kształcące kamyki – edukacja matematyczna i językowa.


Jeszcze parę słów o Marii Montessori. Była ona włoską lekarką i prekursorką tzw. „nowej edukacji”. Przez wiele wiele lat prowadziła ścisłe obserwacje dzieci próbując zrozumieć sens ich działań. Doszła do pewnych wniosków i zaczęła przygotowywać swoją metodę pedagogiczną, której główną zasadą jest poszanowanie indywidualnego rytmu rozwoju dziecka. To Montessori zauważyła zjawisko, które później nazwała „polaryzacją uwagi”. W 1907 roku otworzyła swoje pierwsze przedszkole Casa dei Bambini (Dom Dziecięcy/Dom Dziecka) i wprowadziła tam wiele nowych „rozwiązań”, jak na przykład:

- postawiła na większą samodzielność dzieci;

- wprowadziła tzw. „lekcje ciszy”,

- zniosła system nagród i kar,

- wprowadziła naukę czytania oraz pisania i podstawy matematyki,

- wprowadziła zasadę dowolnego wyboru materiałów dydaktycznych, dowolności miejsca oraz czasu ich wykonywania.

Jej metody przyniosły rewelacyjne rezultaty i wkrótce zaczęto otwierać kolejne placówki Montessori. Metoda ta zatem kładzie nacisk na swobodny rozwój dziecka, bo to on wyzwala kreatywność drzemiącą w małej istocie. Ważne jest to, żeby zwrócić uwagę na rozwój dziecka we wszystkich jego sferach, bo dziecko w wieku przedszkolnym przechodzi przez pięć okresów wrażliwości w zakresie: ruchu, języka, porządku, rozwoju społecznego oraz dążenia do zdobywania odpowiednich wrażeń zmysłowych.

 

Oczywiście o samej Marii Montessori i jej metodzie można niejeden doktorat napisać, ale być może dla Was, którzy o tym jeszcze nie słyszeli jest to pewien punkt wyjścia do wyszukiwania dalszych informacji.

 

Moje ulubione cytaty Marii Montessorii:

 

"Pomóż mi zrobić to samodzielnie"

 

"Nauczyciel ma być jak płomień, którego ciepło pobudza, ożywia i zachęca"

 

„Jeśli naprawdę chcemy dokonać pozytywnych zmian w naszym życiu i rozszerzyć światło cywilizacji na szersze forum, to musimy się zwrócić do dziecka”

 

"Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych."

 

„Dziecko, któremu poświęcono więcej uwagi i opieki, wyrasta na osobę silniejszą, bardziej zrównoważoną duchowo i energiczniejszą.”



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz