Dzisiaj chciałabym Wam przedstawić książkę Brigitte Ekert pod tytułem „Metoda Montessori na cztery pory roku”. Książka została wydana nakładem wydawnictwa RM. Jest to wydanie trzecie.
Książka ta jest skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym, czyli od 3 do 6 lat. Powiedziałabym też, że nie tyle dla dzieci, ile dla rodziców tychże dzieci, bo książka zawiera około 70 ćwiczeń zgodnych z zasadami pedagogiki Marii Montessori na cztery pory roku, przez które rodzic, nauczyciel bądź opiekun będzie prowadził.
Które z zadań przykuły
najbardziej moją uwagę?
Jesień:
- ślimak – stworzenie ślimaka za
pomocą modeliny, muszli oraz goździków;
- odbitki – przygotowywanie odbitek
liści lub zrobienie zielnika sensorycznego z liśćmi.
Zima:
- posługiwanie się nożyczkami –
ćwiczenia pomagające osiągnięcie zręczności i precyzji ruchów do robienia
wycinanek;
- bożonarodzeniowa zakładka –
świetny pomysł na stworzenie pięknej świątecznej zakładki do książek – może to
być super pomysł na prezent.
Wiosna:
- gdy temperowanie kredki staje się
sztuką – niesamowity sposób na zrobienie pawia ze strużyn z różnorodnych
kredek;
- jeden znak migowy dla jednego
słowa – myślę, że dzieci będą zafascynowane językiem migowym.
Lato:
- pachnący ogród – ćwiczenie
polegające na rozpoznawaniu ziół;
- kształcące kamyki – edukacja matematyczna i językowa.
Jeszcze parę słów o Marii Montessori. Była ona włoską
lekarką i prekursorką tzw. „nowej edukacji”. Przez wiele wiele lat prowadziła
ścisłe obserwacje dzieci próbując zrozumieć sens ich działań. Doszła do pewnych
wniosków i zaczęła przygotowywać swoją metodę pedagogiczną, której główną
zasadą jest poszanowanie indywidualnego rytmu rozwoju dziecka. To Montessori
zauważyła zjawisko, które później nazwała „polaryzacją uwagi”. W 1907 roku
otworzyła swoje pierwsze przedszkole Casa dei Bambini (Dom Dziecięcy/Dom
Dziecka) i wprowadziła tam wiele nowych „rozwiązań”, jak na przykład:
- postawiła na większą
samodzielność dzieci;
- wprowadziła tzw. „lekcje
ciszy”,
- zniosła system nagród i kar,
- wprowadziła naukę czytania oraz
pisania i podstawy matematyki,
- wprowadziła zasadę dowolnego
wyboru materiałów dydaktycznych, dowolności miejsca oraz czasu ich wykonywania.
Jej metody przyniosły rewelacyjne
rezultaty i wkrótce zaczęto otwierać kolejne placówki Montessori. Metoda ta
zatem kładzie nacisk na swobodny rozwój dziecka, bo to on wyzwala kreatywność
drzemiącą w małej istocie. Ważne jest to, żeby zwrócić uwagę na rozwój dziecka
we wszystkich jego sferach, bo dziecko w wieku przedszkolnym przechodzi przez
pięć okresów wrażliwości w zakresie: ruchu, języka, porządku, rozwoju
społecznego oraz dążenia do zdobywania odpowiednich wrażeń zmysłowych.
Oczywiście o samej Marii Montessori i jej metodzie można niejeden doktorat napisać, ale być może dla Was, którzy o tym jeszcze nie słyszeli jest to pewien punkt wyjścia do wyszukiwania dalszych informacji.
Moje ulubione cytaty Marii
Montessorii:
"Pomóż mi zrobić to
samodzielnie"
"Nauczyciel ma być jak
płomień, którego ciepło pobudza, ożywia i zachęca"
„Jeśli naprawdę chcemy dokonać
pozytywnych zmian w naszym życiu i rozszerzyć światło cywilizacji na szersze
forum, to musimy się zwrócić do dziecka”
"Najważniejszym okresem w
życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli
okres od narodzenia do sześciu lat. Jest to czas, kiedy formuje się
inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności
psychicznych."
„Dziecko, któremu poświęcono więcej uwagi i opieki, wyrasta na osobę silniejszą, bardziej zrównoważoną duchowo i energiczniejszą.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz