30 października 2019

Wielka Magia – Elizabeth Gilbert




Elizabeth Gilbert to amerykańska pisarka, której najbardziej znaną książką jest bestseller „Jedz, módl się, kochaj”. Na podstawie tej powieść powstał równie znany film o tym samym tytule z Julią Roberts i Javierem Bardem w głównych rolach.

Książka „Wielka magia. Odważ się żyć kreatywnie” (Dom Wydawniczy REBIS) powstała w odpowiedzi na bardzo duże zainteresowanie wykładami o kreatywności, które Elizabeth Gilbert przedstawiła podczas TED Conference. Do tej pory na YouTubie wykłady te obejrzało ponad 18 mln osób.

Muszę przyznać, że początkowo książka ta wydała mi się bardzo nudna i właściwie o niczym, ale im dalej czytałam tym na coraz bardziej wartościowe treści trafiałam… Jeśli w swoim życiu zajmujecie się czymś w sposób kreatywny – czy to fotografia, pisanie tekstów na bloga lub montowanie filmów i czujecie, że zaczyna Was ogarniać Was jakaś niemoc twórcza to polecam sięgnąć po tę książkę. Jestem pewna, że spróbujecie inaczej podejść do tego, czym na co dzień się zajmujecie… Ja lubię od czasu do czasu przeczytać jakiś poradnik i pomimo tego, że większość powiela znane schematy to akurat ten pokazał mi coś innego…


Kilka fragmentów z książki:

„Zatem bądź przygotowany, że ludzie przykleją ci najrozmaitsze etykietki. Nazwą cię geniuszem albo hochsztaplerem, albo amatorem, albo pretendującym do miana, albo aktywnym, albo hobbystą, albo beznadziejnym, albo wschodzącą gwiazdą, albo mistrzem przeróbek. Mogą wyrażać się o tobie z uznaniem albo mogą wyrażać się o tobie lekceważąco. Mogą twierdzić, że jesteś zwykłym pisarzem powieści określonego gatunku albo zwykłym ilustratorem książek dla dzieci, albo zwykłym fotografem komercyjnym, albo zwykłym aktorem teatru amatorskiego, albo zwykłym domowym kucharzem, albo zwykłym niedzielnym muzykiem, albo zwykłym rzemieślnikiem, albo zwykłym pejzażystą, albo zwykłym kimkolwiek. To nie ma najmniejszego znaczenia. Niech sobie myślą, co chcą. A nawet więcej – niech będą zachwyceni swoimi opiniami, podobnie jak ty i ja jesteśmy zachwyceni swoimi. Tylko żeby nigdy nie przyszło ci do głowy, że potrzebujesz czyjegokolwiek błogosławieństwa (czy choćby zrozumienia), żeby móc twórczo pracować. I zawsze pamiętaj, że sądy innych o tobie to absolutnie nie twoja sprawa.”

„Czysta twórczość jest wspaniała właśnie dlatego, że stanowi przeciwieństwo tego, co w życiu podstawowe i niezbędne (żywności, schronienia, medycyny, rządów prawa, porządku społecznego, odpowiedzialności za rodzinę i społeczeństwo, choroby, straty, śmierci, podatków itd.). Czysta twórczość jest czymś znacznie lepszym niż konieczność – jest darem. Lukrem na cieście. Nasza kreatywność jest szaloną i niespodziewaną premią od wszechświata.”

„Większość osób nigdy nie ma wystarczającej ilości czasu, nigdy nie ma wystarczających zasobów i nigdy nie ma dostatecznego wsparcia ani patronatu, ani nagród… a mimo to wytrwale tworzy. Nie rezygnują, bo zostali powołani by być twórcami, korzystając z wszelkich niezbędnych środków. Pieniądze ułatwiają sprawę, owszem. Ale gdyby pieniądze wystarczyły, by wieść twórcze życie, to najbogatsi byliby też najbardziej pomysłowymi, najoryginalniej myślącymi i najbardziej twórczymi spośród nas, a tak po prostu nie jest. Podstawowe składniki kreatywności są dokładnie takie same dla wszystkich: odwaga, czary, pozwolenie, wytrwałość, ufność – a te elementy są dostępne dla wszystkich. To wcale nie oznacza, że twórcze życie zawsze jest łatwe, oznacza natomiast, że twórcze życie zawsze jest możliwe.”


1 komentarz:

  1. Moje małżeństwo było prawie u kresu, kiedy zobaczyłam komentarz o człowieku o imieniu Dr DAWN, który pomaga ludziom w odzyskaniu współmałżonka i skontaktowałam się z nim na szczęście dla mnie rzucił zaklęcia po 24 godzinach mój kochanek wrócił do mnie od tego czasu moje małżeństwo jest stabilne dzięki za wszystko co dla mnie zrobił zapewniam cię o kontakt z nim,
    jest biegły w następujących zaklęciach:
    * zaklęcia miłosne
    * zaklęcia małżeńskie
    * magia pieniędzy
    * zaklęcie szczęścia
    * Czary pociągu seksualnego
    * Magia leczenia AIDS
    * Jaskinia kasyna
    * Usunięto przeklęte jaskinie
    * Zaklęcie ochronne
    * Magia loterii
    * Szczęśliwe zaklęcia
    * Zaklęcie płodności
    * Pierścień telekinezy 💍
    WhatsApp: +2349046229159

    E-mail: dawnacuna314@gmail.com

    OdpowiedzUsuń