15 października 2018

Mój ojciec, Paweł Jasienica



Długie jesienne wieczory nastrajają pozytywnie na czytanie… Tym razem chcielibyśmy Wam polecić jedną z najnowszych książek wydawnictwa MG pod tytułem „Mój ojciec, Paweł Jasienica”.


Kim był Paweł Jasienica? To jeden z najlepszych pisarzy historycznych, a także eseista i publicysta. Jego życie było bardzo ciekawe. Urodził się w 1909 roku w Rosji, ale jeszcze przed wojną mieszkał w Wilnie oraz Grodnie, gdzie był nauczycielem. Po wybuchu wojny zajmował się między innymi: konspiracją i Związkiem Walki Zbrojnej, organizacją tajnego uniwersytetu powszechnego oraz walką zbrojną w AK. W czasach PRL-u działał pod obserwacją bezpieki. W 2007 roku został mu pośmiertnie nadany Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski „za wybitne zasługi dla niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej, za działalność na rzecz przemian demokratycznych, za osiągnięcia w podejmowanej z pożytkiem dla kraju pracy zawodowej i działalności społecznej”.


Autorką książki jest córka historyka, czyli Ewa Beynar-Czeczott. Są zatem tutaj również fragmenty bardzo rodzinnych i osobistych wspomnień córki o ojcu: „[…] ja, jedyna córka, postanowiłam spisać zapamiętane wydarzenia. Wydaje mi się ważne i istotne przedstawienie go nie tylko jako pisarza, ale także jako ojca. Przy okazji podejmuję próbę wyjaśnienia spraw, których on wyjaśnić nie mógł i nie zdążył.”

Bardzo ciekawa biografia :]


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz