7 grudnia 2019

Fiodor Dostojewski – Gracz



„Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego to jedna z moich najukochańszych książek… <3 Bardzo chętnie sięgnęłam zatem po jedną z nowości wydawnictwa MG, czyli książkę właśnie Dostojewskiego pod tytułem „Gracz”.

Książka dotyczy tematu hazardzistów. Dostojewski w mistrzowski sposób opisał stany wewnętrzne bohaterów tej książki. Co ciekawe, bazował na swoich własnych doświadczeniach, bo sam był hazardzistą. „Gracza” napisał w ekspresowym tempie – w ciągu miesiąca, bo był to element zakładu. Jeśli Dostojewski nie skończyłby jej w wyznaczonym terminie, to wszystkie prawa autorskie do jego przyszłych powieści przeszłyby na wydawcę, który wcześniej spłacił wszystkie jego długi.


Fragment z książki:

„Oto już prawie miesiąc minął, jak nie zaglądałem do tych notatek, zaczętych pod wpływem wrażeń, chociaż chaotycznych, lecz silnych. Katastrofa, którą przeczuwałem, istotnie nastąpiła, ale sto razy większa i bardziej nieoczekiwana, niż myślałem. Wszystko to było jakieś dziwne, okropne, a nawet tragiczne, przynajmniej dla mnie. Działy się ze mną rzeczy prawie niezwykłe, tak przynajmniej patrzę na nie dotychczas – chociaż z innego punktu widzenia, zwłaszcza w porównaniu z kołowrotem, w którym się wówczas kręciłem, były one zaledwie niecodzienne. Ale najbardziej zadziwiający był dla mnie mój osobisty stosunek do tych wszystkich przeżyć. Dotąd nie mogę zrozumieć sam siebie! I wszystko to przemknęło jak sen – nawet moja namiętność, a ta przecież była silna i prawdziwa, ale… gdzież się ona teraz podziała?”


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz