18 sierpnia 2019

Ciekawostki o greckiej wyspie Lesbos



Do Grecji należy około 3000 wysp, z czego tylko 167 jest zamieszkanych. Lesobs jest trzecią (po Krecie i Ebuei) największą grecką wyspą. Należy do Archipelagu Wysp Jońskich.


W pierwszym wpisie z Lesbos chciałam Wam przedstawić sześć ciekawostek dotyczących tej greckiej wyspy:






1. Pomimo tego, że wyspa Lesbos (Wyspy Egejskie Północne) należy do państwa greckiego to położona jest na kontynencie azjatyckim, u wybrzeży Turcji. Od Azji Mniejszej oddzielają ją dwie cieśniny: Mitilini na wschodzie oraz Muzelim na północy.





2. Od roku 1462 aż do I wojny bałkańskiej w 1912 r. wyspa Lesbos była pod panowaniem tureckim.





3. W 2016 roku o wyspie Lesbos było bardzo głośno w światowych mediach z powodu uchodźców. To właśnie na tej wyspie zatrzymywali się emigranci w swojej wędrówce do Europy. Powstało tutaj kilka obozów dla uchodźców oraz centrum wsparcia.

 




4. Od lat 70. ubiegłego wieku wyspa Lesobos jest miejscem wypoczynku lesbijek. Ma to związek z grecką poetką Safoną, która się tutaj urodziła. To właśnie od jej twórczości i miłości do tej samej płci wzięła nazwę miłość lesbijska. Co ciekawe, we wrześniu w miejscowości Eressos odbywa się Międzynarodowy Festiwal Kobiet, propagujący kobiecą twórczość :]





5. Na wyspie Lesbos urodził się również Ezop, czyli twórca wierszowanych bajek o zwierzętach, którym przypisywał ludzkie cechy.  





6. Wyspa Lesbos jest wymieniana wielokrotnie w poematach Homera:
- we wczesnych latach wojny trojańskiej walczył tutaj Odyseusz,
- Lesbos była wielokrotnie atakowana przez Achillesa i to tutaj pojmano Bryzejdę,
- siedem kobiet, które miały zostać ofiarowane przez Agamemnona Achillesowi pochodziło właśnie z Lesbos.

















4 komentarze:

  1. Lesbos i Rodos to te dwie greckie wyspy za którymi najbardziej przepadam. Byłem w tym roku właśnie na Lesbos po raz pierwszy w życiu i było cudownie. Nie pojechałem tam co prawda, żeby zwiedzać czy wypoczywać, ale żeby testować nowy trapez do Kite z https://www.surfshop.pl/. Po wyspie też trochę pospacerowałem i poznałem jej uroki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aha :] No to świetnie :] Na Rodos nie byłam, ale słyszałam same dobre opinie :]

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja dopiero pierwszy raz w tym roku będę na wyspie i już nie mogę się doczekać :) Z tego co widzę przyda mi się deska do pływania sup więc musze sobie ją koniecznie sprawić zanim wyjedziemy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To już Ci bardzo zazdroszczę, bo to naprawdę przepiękna wyspa <3 A co do supa to nie wiem, bo nie pływam, ale myślę, że jak najbardziej tam te sporty się uprawia...

      Usuń