20 marca 2019

Mózg psychopaty




W dzisiejszych inspiracjach literackich książka o mózgu, a dokładniej rzecz ujmując – o mózgu psychopaty. Książkę tę napisał amerykański psychiatra i neurobiolog James Fallon, a wydawcą jest Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.


Ku swojemu wielkiemu zdumieniu autor odkrył pewnego razu, iż jego własny mózg wykazuje zmiany, które są charakterystyczne dla grupy psychopatycznych morderców:
„Tego samego październikowego dnia przeglądałem zdjęcia mózgów moich bliskich i zauważyłem, że ostatnie z nich było bardzo dziwne. Szczerze mówiąc, wyglądało dokładnie tak, jak najbardziej odbiegające od normy spośród tych, o których właśnie skończyłem pisać. Sugerowało to, że ów biedny człowiek był psychopatą – albo przynajmniej miał nieprzyjemnie dużo cech psychopatycznych. Nie podejrzewając o nic podobnego żadnego z członków swojej rodziny, założyłem, rzecz jasna, że owo zdjęcie przypadkiem tu trafiło z drugiego stosiku na moim biurku. Na ogół prowadzę jednocześnie wiele badań i choć staram się dobrze organizować własną pracę, to jednak było zupełnie możliwe, że coś się pomieszało. Niestety, ponieważ chcieliśmy zachować anonimowość badań, skany zostały przez nas zakodowane w celu ukrycia nazwisk badanych osób. Aby się upewnić, że nie popełniłem błędu, poprosiłem technika laboratoryjnego o rozszyfrowanie kodu.
Kiedy się dowiedziałem, czyj mózg przedstawia skan, stwierdziłem, że na pewno wystąpił błąd, i w przypływie złości poprosiłem technika o sprawdzenie skanera, baz danych oraz wszystkich notatek pozostałych techników. Żadnych nieścisłości jednak nie wykryto.
Otóż zdjęcie przedstawiało mój mózg.”


Czy istnieje zatem diagnoza psychopaty? Jak funkcjonuje zaburzony mózg? Jakie dokładnie czynniki wpływają na psychopatyczne zachowania danego człowieka? Fallon zaprezentował swoją teorię etiologii psychopatii.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz