9 lipca 2020

Niegowić – pierwsza parafia ks. Karola Wojtyły



W drodze do Kuter Portu w Nieznanowicach możecie wstąpić do wsi Niegowić… Dlaczego? To pierwsza parafia ks. Karola Wojtyły.


1 listopada 1946 roku w kaplicy Pałacu Arcybiskupiego w Krakowie kardynał Adam Stefan Sapieha wyświęcił Karola Wojtyłę na kapłana. Następnie wyznaczył mu pierwszą parafię po święceniach, czyli właśnie Niegowić. Św. Jan Paweł II spędził tutaj okres niecałego roku – od lipca 1948 r.  do sierpnia 1949 r. Jego późniejszym miejscem posługi była parafia św. Floriana w Krakowie. 8 maja 2020 roku, czyli dokładnie w 80. rocznicę urodzin Jana Pawła II otwarto 12-kilometrowy Szlak Papieski z Niegowici do Łapanowa.

Jak wspominał swój przyjazd do Niegowici późniejszy papież? „Dojechałem autobusem z Krakowa do Gdowa, a stamtąd jakiś gospodarz podwiózł mnie na wozie. Potem doradził mi iść ścieżką wśród pól, gdyż tak miało być bliżej. W oddali było już widać kościół w Niegowici. Pamiętam, że w pewnym momencie uklęknąłem i pocałowałem ziemię.” Oprócz duszpasterskiej posługi zorganizował we wsi kółko teatralne. Oprócz tego zainicjował także budowę nowej świątyni (Kościoła Parafialnego Wniebowzięcia NMP), którą poświęcił już jako biskup w 1966 r.

A o to na co należy zwrócić szczególną uwagę:

1. Drzwi świątyni – są one ozdobione płaskorzeźbami z brązu. Znajdują się tutaj zatem takie sceny z życia ks. Karola Wojtyły, jak między innymi: pocałunek ziemi przed kapliczką w Marszowicach, nauczanie przed kościołem czy powitanie Pana Jezusa w starym kościele po przyjeździe do parafii;

2. Ołtarz kościoła – znajduje się tutaj Matki Bożej Wniebowziętej (inaczej zwanej Matką Boską Niegowicką) z początku XVII wieku;

3. Sufit prezbiterium – ozdobiony jest malowidłem przedstawiającym Karola Wojtyłę modlącego się przed obrazem Matki Boskiej Niegowickiej;

4. Oryginalny konfesjonał, przy którym spowiadał ksiądz Karol Wojtyła;

5. Kopia płyty nagrobnej Jana Pawła II z Watykanu;

6. Brewiarz Ojca Świętego Jana Pawła II;

6 Pomnik Karola Wojtyły autorstwa Romano Pelloniego – znajduje się on przed kościołem i jest to najprawdopodobniej jedyny na świecie pomnik wikarego Karola Wojtyły w zwykłej księżowskiej sutannie. Przed przywiezieniem do Polski pomnik został poświęcony przez Jana Pawła II w Rzymie.





























2 komentarze:

  1. Bardzo dobrze sfotografowane ;) Wszystkie detale. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń